ماهی سالمون با سس گریپ فروت


من این "الی" رو خیلی دوستش دارم. حیف که فرصت نمیکنم زیاد برنامه هاش رو ببینم .
چون متخصص تغذیه است، همه غذاهاش سالم هستند و با خیال راحت میشه با وجدانی آسوده نوش جان کرد. یکبار یکی از اپیزد هاش در مورد غذاهای شادی آور بود. خیلی جالبه که ما میتونیم غذاهایی بخوریم که افسردگی مون رو کاهش بده ( شما که ایشالا ندارید ولی واسه زندگی پر از استرس من، خیلی لازمه) اون روز سه چیز درست کرد که یکیش این بود. این غذا از دو ماده شادی آور تشکیل شده: گریپ فروت و ماهی سالمون. حالا اگه حوصله دارید واستون توضیح میدم:

ماهی سالمون از اون ماهی های پر رمز و رازه. حتما شنیدید که یک نوع ماهی توی دنیا وجود داره که توی آب رودخونه بدنیا میاد و بزرگ که شد میره توی اقیانوس زندگی میکنه و برای تخم ریزی تمام اون راه رو برمیگرده و میره همونجا که به دنیا اومده تخم ریزی میکنه ... این همین سالمون خودمونه! ( البته اونقدر ها هم مال خودمون نیست چون اینجا پیدا نمیشه و باید بگید از پایتخت واستون بفرستند!!! جالب اینجاست که داداشم میگفت توی شهر خودمون بسته بندی میشه و میفرستند تهرون ...و حتی یک دونه اش هم اینجا پخش نمیشه! آخر محرومیت! ) این ماهی مقدار پروتئین بسیار زیادی داره و امگا 3 بسیار بالا! مقدار ویتامین D بسیار زیاد! و کلسترول مفید. این ماهی در لیست غذاهای ضد افسردگی و نشاط آور وجود داره و به اشکال مختلفی در بازارهای دنیا یافت میشه که پرطرفدارترین نوعش سالمون دودیه
و اما گریپ فروت. خوشبختانه من عاشق گریپ فروتم. چرا خوشبختانه؟ چون لاغر میکنه! کلسترول میسوزونه و متابولیسم یا همون سوخت و ساز بدن رو به شدت بالا میبره. حالا نشاط آور هم هست که دیگه چه بهتر. 7 ماده غذایی وجود داره که اگه بخورید لاغر میشید. گریپ فروت یکی از اون 7 تاست. اگه تصمیم دارید چربی بسوزونید باید روزی نصف گریپ فروت رو بخورید ( چون نصف یک گرپ فروت به عنوان یک پرشن میوه برای اون کسانی که رژیم هستند به حساب میاد.... من که 3 تا میخوردم :P ) فقط حواستون باشه که فقط باید پالپش رو بخورید. یعنی گریپ فروتتون رو فیله کنید. وگرنه تلخه!


خوب دیگه بسه... بریم سر وقت رسپی:


4 تیکه فیله ماهی سالمون
نمک ربع ق چ
فلفل 1 ق چ
گریپ فروت قرمز 2 عدد
روغن زیتون 2 ق چ
پیاز خورد شده 1 عدد
زنجبیل خورد شده 1 ق چ
آبلیمو 2 ق چ




فر رو روی درجه 180 سانتیگراد 350 فارنهایت قرار بدید. روی فیله ها نمک و فلفل بپاشید و توی فر به مدت 18 دقیقه قرار بدید تا کبابی بشه





یکی از گریپ فروتها رو فیله کنید برای اینکار تهش رو ببرید که راحت روی سطح بایسته و بعد از بالا به پایین پوستش رو مطابق تصویر ببرید . سعی کنید که گوشت هم به پوست چسبیده باشه . یعنی وقتی که کار تمام شد شما هیچ پوسته سفیدی روی گریپ فروت نبینید





حالا هر سگمنت رو با کارد ببرید و فیله ها رو ازش جدا کنید. بعد که تمام شد ... فیله ها رو توی یک ظرف بذارید و پوسته باقی مونده رو توی مشتتون فشار بدید که از آبش بتونید استفاده کنید. بعد میتونید بقیه رو بندازید دور.




پیاز و زنجبیل رو در روغن تفت بدید و گریپ فروت دوم رو آبش رو به پیاز کارامل شده اضافه کنید. اگه دوست دارید نمک و فلفل بزنید و بذارید تا سستون غلیظ بشه.







در آخر فیله های گریپ فروت رو اضافه کنید و آبلیمو رو هم توش بریزید و زیرش رو خاموش کنید.






تا حالا دیگه باید ماهی تون هم پخته باشه. از فر درش بیارید و سرو کنید






برای سروش من کمی اسفناج رو بخار پز کردم و روش فیله سالمون رو قرار دادم و سس گریپ فروت رو هم روش ریختم.

خیلی جالبه ... سالمون خام رنگ نارنجی داره ولی وقتی میپزه صورتی رنگ میشه. این سس گریپ فروت رنگش نارنجیه و روی سالمون پخته که میریزی ترکیب رنگ جالبی ایجاد میکنه!
بذارید یه چیزی بهتون بگم... اگه ماهی دوست ندارید ، این رسپی رو یک بار امتحان کنید.. شاید نظرتون عوض شد! من که اصلا احساس نکردم دارم ماهی میخورم چون طعم سسش خیلی جالب و تکه!
از همه مهمتر ..کلش 20 دقیقه هم طول نمیکشه! من همه آشپزیهام سریعه...چون همیشه در حال بدو بدو هستم و وقت ندارم. سریع ، متنوع ، خوشمزه !
Print Friendly and PDF