اوشن موس کیک



از این مدل ژله آکواریوم شاید توی اینترنت زیاد دیده باشید ( شاید هم تا حالا اصلا ندیدید و نشنیدید ) برای درست کردن ژله آکواریوم کافیه دوتا بسته پاستیل بخرید و یک بسته ژله بلوبری ( همون ژله آبی رنگ ) و کمی سنگ اسمارتیزی! همه رو توی ظرف بریزید و یه ژله هم روش! به همین سادگی! ولی فرق ما شفها با بقیه اینه که ساده ترین چیزها رو به شکل حرفه ای ارائه میدیم. کیک با تزئین ژله ، چیزیه که خیلی ها دنبالش هستند. به همین دلیل من تصمیم گرفتم که کیک با تزئین ژله آکواریوم ( که جدیدا طرفدار پیدا کرده ) رو آموزش بدم. بچه ها از دیدن ژله ای که پر از ماهیهای رنگی و ستاره دریاییه ذوق میکنند. حالا اگه زیرش هم کیک باشه که دیگه نورعلی نوره! من کیک با تزئین ژله رو به مدلهای مختلف درست کردم و واقعیتش اینه که کمی کار با خامه دردسر داره و حتما باید تا حدی حرفه ای باشید که کارتون شیک از آب در بیاد! ایده ای که به ذهنم رسید ، جایگزین کردن کیک خامه ای با موس کیک بود! در این مدل خاصی که آموزش میدم شما نیاز به هیچگونه تبحری در امر کار با خامه ندارید و حتی اگه "خامه فرم گرفته" هم نتونید درست از آب در بیارید باز کیکتون صاف و صوف و تر و تمیز از آب در میاد!!!!

" ocean cake اوشن کیک" به کیک هایی گفته میشه که در تزئینش از موجودات دریایی استفاده میشه ( من بعدها اوشن کیک با تزئین "پری دریایی" رو آموزش خواهم داد ولی چون خیلی حرفه ایه، باید تا اون موقع به تبحر کافی رسیده باشید که بتونید دست به خلق یه پری دریایی بزنید!!! پس کمی بجنبید!) و موس کیک از سری کیکهاییه که بیسش از موس تشکیل شده. برای ساختن موس کیک شما یه لایه نازک کیک اسفنجی نیاز دارید و یه لایه قطور موس ( موسهای حرفه ای رو هم کم کم آموزش میدم . به ویژه موس مورد علاقه خودم " چاکلت موس"!). حالا من این دو رو ترکیب کردم و چون میخواستم کیکش بیشتر کیک باشه تا موس ، از دو لایه کیک استفاده کردم. این مدل کیک رو میتونید با خیال راحت به عنوان کیک تولد روش حساب باز کنید و اگه مثل من شاغل هستید میتونید از اداره که برگشتید کیکتون رو درست کنید و بذارید توی یخچال تا ببنده و فرداش ، که همون روز تولد باشه ساندویچهاتون رو آماده کنید ( من یعنی قرار شده که این رو هم آموزش بدم ولی چون سوسیس کالباس توی رژیم غذاییم وجود نداره باید واسه اینکار برم خرید و خوب.... تنبلی تا حالا اجازه نداده! ) و در آخرین لحظات کیکتون رو از قالب در بیارید! آخر اکپرس که میگن همینه! خوب دیگه زیادی شد....بریم سروقت کیک...

من کارها رو به ترتیبی که خودم انجام دادم توضیح میدم . چون اینجوری در کمترین وقت ممکن تونستم کیک رو آماده کنم و از وقتم حد اکثر سوء استفاده رو کردم! یعنی بعد از نماز عشاء که کار رو شروع کردم ... 11 شب دیگه تمام شد و میشد بری بخوابی ( ولی کلی ظرف کثیف میشه، پس نمیشه بری بخوابی !)
اولین کاری که کردم آماده کردن خامه بود. برای اینکار 2 تا بسته خامه مارک روزانه ( هر بسته 210 گرم) رو با نصف لیوان شکر توی یک ظرف فلزی ریختم و گذاشتم توی فریزر. نکته اول اینکه ما به شکر زیادی علاقه ای نداریم پس این نصف لیوان کل شکری بود که من استفاده کردم! نکته دوم.... من قرار نیست امروز طرز تهیه خامه فرم گرفته رو توضیح بدم پس سر فرصت اینکار رو خواهم کرد. فعلا شما ساختن این موس رو یاد بگیرید تا بعد!


شکری که در خامه می ریزید باید ریز دانه باشه تا به خوبی در خامه حل بشه. شکر رو با خامه زیاد مخلوط نکنید! همینقدر که با یه قاشق دو دور هم بزنید کافیه. بذاریدش توی فریزر و مشغول ساختن کیک اسفنجی بشید. من یک کیک اسفنجی 4 تخم مرغی درست کردم. دقیقا مطابق دستور عمل کنید تا یک کیک لطیف و کاملا اسفنجی بدست بیاد. من از دو قالب استفاده کردم و مایع رو نصف کرده و در این دو تا قالب ریختم. پیشنهاد میکنم که شما هم قالب که میخرید از هر کدوم دو تا بخرید که بعد مجبور نباشید کیک رو نصف کنید . اینجوری شکیل تره چون اگه تازه کار باشید ممکنه کیکتون رو کج و کولی ببرید و یا تیکه تیکه بشه. ولی اگه دو تا قالب داشته باشید دو تا کیک یه اندازه خوشگل خواهید داشت. من هر قالب رو دونه ای 2000 تومن خریدم و تا سالها میتونم باهاشون کیک درست کنم. پس این یه سرمایه گذاری به حساب میاد. ولی اگه شما کیک پز حرفه ای نیستید میتونید توی هر ظرفی که دوست داشتید درست کنید و بعد به دو قسمت تقسیمش کنید. ظرفهای گرد پیرکس هم گزینه خوبیه و یا دو تا ماهیتابه یک اندازه. ساختن کیکتون حداقل نیم ساعت طول میکشه ( البته در شرایطی که خیلی ماهر باشید) کیک رو که توی فر گذاشتید یه سری هم به خامه بزنید و یه بار هم بزنید و تیکه های یخ زده دورش رو به وسط ظرف منتقل کنید. بعد از نیم ساعت ( یا بیشتر) شما باید رگه هایی از یخ در کل خامه مشاهده کنید. ظرف رو بیرون بیارید و با همزن برقی بیافتید به جونش. در کمال تعجب میبینید که در کمتر از 5 دقیقه شروع به فرم گرفتن میکنه! شما باید 10 دقیقه به هم زدن ادامه بدید ویا تا زمانی که خطوط پره های همزن کاملا توی خامه دیده بشه. بستگی داره زمستون باشه یا تابستون.
من قرار بود کار ها رو به ترتیبی که خودم انجام دادم توضیح بدم! .... اول خامه رو توی فریزر گذاشتم. کیک رو درست کرده و توی فر گذاشتم. قالب کمربندی رو توی فریزر گذاشتم. ژله بلوبری رو درست کردم. ژلاتین رو آماده کردم. کیک رو از فر بیرون آوردم و بعد از سرد شدن توی فریزر گذاشتم و در این مرحله خامه فرم گرفته رو درست کردم .
این مراحل کار بود. حالا همه رو توضیح میدم....


این قالب کمربندی، داشتنش از نون شب هم واجب تره! یادمه اون موقعها توی تلویزیون کیکهایی رو که با این قالبها درست میکردند رو با حسرت میدیدم و کلی غصه میخوردم که نمیتونم یه همچین کیکهای خوشگلی درست کنم...تا اینکه 5 سال پیش توی گناوه توی یه مغازه که توش از شیر مرغ تا جون آدمیزاد پیدا میشد ، کنار چندتا حوله و تیشرت و صابون لوکس یک ست سه تایی قالب کیک کمربندی دیدم!!! آقا ما رو میگی چشامون هشت تا شده بود و هی جعبه رو بالا و پایین میکردم ببینم این واقعا خودشه؟! خلاصه اون روز نفهمیدم چه جوری خودمو به خونه برسونم تا به مامانم نشون بدم چی گیر آوردم!!! اولین چیزی هم که باهاش درست کردم ، محبوب ترین کیکها ؛ یعنی "چیز کیک" بود!! کیک دوم موس کیک توت فرنگی فرانسوی یا " لُفغِزیه" بود. که البته هر دو رو خواهید آموخت
پس همین امروز تشریف ببرید یه دونه قالب کمربندی بخرید که از خوش شانسی تون دیگه سنگ بازاره و همه لوازم قنادی ها انواع و اقسامش رو دارند. قیمتش رو نمیدونم چون من 5 سال پیش زیر مفت خریدم :D
برای ساختن موس کیک باید قالبتون کاملا سرد باشه. پس از قبل توی فریزر قرار بدید. ما به صفحه کف احتیاجی نداریم و کیکمون رو باید روی ظرف سرو درست کنیم. چون منتقل کردنش به یه ظرف دیگه کار حضرت فیله! من از یه بشقاب آبی رنگ استفاده کردم که با تم اقیانوسی کار همخونی داشته باشه. بشقاب رو هم باید توی یخچال بذارید تا کاملا سرد بشه.
کیک اسفنجی تون هم باید کاملا سرد باشه...پس کیکها رو هم توی یخچال بذارید و اگه مثل من فرصت کافی ندارید ، توی فریزر! البته با قالب. بعد از اینکه مطمئن شدید همه چیز به اندازه کافی سرد شده؛ کیک ها رو از قالب بیرون آورده و کاغذ روغنی رو ازش جدا کرده و در مرکز ظرف سرو قرار بدید.
تا این مرحله خامه تون هم باید آماده شده باشه. برای اینکار باید 3 قاشق پودر ژلاتین رو با نصف لیوان آب سرد مخلوط کنید و بعد طبق معمول روی بخار آب قرار بدید تا ذوب بشه . من هم که مثل همیشه 1 تا 2 دقیقه در مایکرو فر گذاشتم. البته در این روش باید هر 30 ثانیه یک بار هم بزنید تا حل بشه. من با این روش یک محلول یکنواخت بدست میارم ولی اگه شما لخته و یا گلوله هایی از ژلاتین توی کار میبینید حتما با یه توری صافش کنید. چون هیچکس دوست نداره توی موسش تکه های لاستیکی داشته باشه! پس تنبلی نکنید و حتما این کار رو انجام بدید

بعد از اینکه محلول ژلاتین کاملا سرد شد ( گفتم کاملا!) توی خامه بریزیدش و خوب بزنید تا یکدست بشه. من چون میخواستم وسط کیک موز بچینم توی خامه 2 قطره اسانس موز ریختم. ولی شما مجبور نیستید اینکار رو بکنید!
آپديت:
خيلي از دوستان مشكلي كه واسشون پيش مياد اينه كه ژلاتينشون توي خامه لخته ميشه. همينطور كه توضيح دادم بايد محلول ژلاتينتون سرد شه و بعد به خامه اضافه اش كنيد وگرنه چون ژلاتين داغه و خامه خيلي سرد؛ درجا لخته ميشه. بايد اجازه بديد دماش پايين بياد و(كمك ميشه ابتدا اگه كمي خامه بهش اضافه كنيد) و بعد به خامه زده شده اضافه اش كنيد اينطوري شكه نشده و لخته نخواهد شد.
تحت هیچ عنوان ضریب اطمینان رو بالا نبرید ( مهندسین عمران این یه تیکه خوب متوجه میشن!) یعنی مقدار ژلاتین رو افزایش ندید که اطمینان حاصل کنید که خوب میبنده! چون با اینکار به جای یه موس لطیف خوشمزه یه تیکه لاستیک خواهید داشت! حالا خود دانید!ضریب اطمینانش رو بالا نبرید که بعد مردم بگن "اه اه... موس چیه مزه لاستیک میده"!!! از ما گفتن بود.

همینطور که مشاهده فرمودید قالبی که من کیکهای اسفنجی رو توش درست کردم کوچکتر از قالب کمربندی هستش. اگه شما از خود قالب کمربندی برای ساختن کیک استفاده کردید باید دور کیک رو ببرید تا کوچکتر بشه چون باید دور کیک رو یک رینگ خامه بگیره و کیک اصلا نباید دیده بشه! این دقیقا همون رمز کاره که گفته بودم. یعنی دور کیک با خامه (توی قالب) پوشش داده میشه. و دیگه لازم نیست شما ساعتها گرفتار صاف و صوف کردن خامه دور کیک باشید! (تریک رو حظ کردید؟)

خوب با قاشق نیمی از خامه رو دور تا دور کیک بریزید و خوب فشار بدید که حباب هوا توی کار باقی نمونده باشه که بعد ایجاد سوراخ کنه. من روی کیک از موز و گردو استفاده کردم ( همه تا حالا متوجه شدید که چقدر موز توی کیک رو دوست دارم!)



کیک دوم رو روی لایه اول قرار بدید و نیمه باقی مونده خامه رو روش بریزید و مجددا خوب فشار بدید.



تا اینجای کار دیگه تقریبا موس کیک ما آماده ست. توی یخچال بذارید تا خودش رو خوب بگیره . همینطور که قبلا توضیح دادم باید تا حالا ژله آبی رنگ رو درست کرده باشید. برای اینکار ¾ لیوان آب جوش رو با یک بسته ژله مخلوط کرده و برای 1 دقیقه در مایکروفر قرار دادم و بعد ¾ لیوان یخ توش ریختم و هم زدم تا کاملا حل شد. ژله رو توی یخچال نذاشتم!



خوب و اما تزئین....من یک بسته پاستیل کوسه مارک شیبا خریدم چون به نظرم از مارک ببتو خوشگلتر هستند. تصمیمش با خودتونه. ستاره های دریایی با مارک ببتو. پاستیل اسپاگتی طعم سیب و پاستیل ترش طعم سیب که هر دو سبزرنگ هستند . سنگهای اسمارتیزی که جنس تا جنس قیمت و رنگهاشون متفاوته. من از مدل کُره ایش خریدم که ظاهرا جنسش بهتره.



برای ایجاد طرح روی کیک دیگه با سلیقه خودتون هر مدلی که دوست داشتید میتونید پاستیلها رو بچینید ولی من یه طرح تنگ ماهی توی ذهنم تجسم کردم و اجراش کردم که اینجا واسه تون توضیح میدم. ابتدا با دوتا پاستیل ترش کار روی گیاهان دریایی رو شروع کردم.



بعد با پاستیل اسپاگتی جلبک دریایی رو درست کردم. کافیه اسپاگتی ها رو از هم باز کنید و کنار هم روی کیک بچینید. برای جدا کردنش، اسپاگتی ها رو نکشید چون پیچ و تابش از بین میره و صاف میشه و قیافه کار طبیعی از آب درنمیاد!



حالا کوسه ها و ستاره ها تون رو بچینید.
توصیه شف: میدونم که توی هر بسته پاستیل یه عالمه ماهی هست و شما هم خیلی دوست دارید که همه رو روی کیک بچینید اما ما نقاشها یه قانون داریم که میگه زیبایی توی سادگیه! (مگه نه صدیقه؟!) پس جلوی خودتون رو بگیرید و زیاد کار رو شلوغ نکنید. توجه هم داشته باشید که پاستیل در مجاورت با آب پف میکنه!!!! پس حواستون باشه که یه جای خالی هم توی کار بذارید :p


زیاد سنگ توی کار نذارید چون رویه رنگی سنگها با ژله ترکیب میشه و فقط مغز قهوه ایش باقی میمونه و ژله آبی رنگتون قهوه ای میشه!!!


برای اینکه رطوبت ژله کار رو خراب نکنه باید ژله تا حدی ببنده . پس باید توی یخچال بذاریدش. من قبلا گفتم که ژله رو توی یخچال نذارید! دلیلش اینه که ممکنه گرفتار تزئین کیک بشید و از ژله تون غافل بشید و ژله توی یخچال ببنده. پس باید در این مرحله اینکار رو انجام بدید که کل حواستون جمع ژله باشه. کیک رو توی یخچال بذارید و هر 5 دقیقه ژله رو هم بزنید. وقتی به غلظت سقیده تخم مرغ رسید. کیک و ژله رو از یخچال خارج کنید و حالا با قاشق کم کم ژله رو روی پاستیلها بریزید ( نه روی سنگها) من اجازه دادم که نوک باله کوسه ها از آب بزنه بیرون. و همچنین به ستاره دریاییم یه تاب دادم که یه دستش به قالب بچسبه و بعد از آب بیرون بیاد. خلاصه اینکه یه فرم واقعی به تصویر دادم.
توصیه شف: اگه احیانا حواستون پرت شد و ژله بست ( انسان جایزالخطاست!) 5 ثانیه توی مایکروفر قرار بدید (یا روی بخار آب) تا کمی ذوب بشه

حالا کیکتون رو بذاریدش توی یخچال و مسواک بزنید و بخوابید.



فرداش که از اداره برگشتم کیک رو از قالب بیرون آوردم. برای اینکار باید از سشوار استفاده کنید ( که فکر کنم توی همه خونه ها پیدا میشه. مگه اینکه خدای نکرده از سگ شانسی همونروز بسوزه!) دو دور ، دور کیک رو با سشوار گرم کنید و بعد با چاقو لبه ژله رو آزاد کنید و قالب رو به آرومی باز کنید. قانونا باید چیزی به قالب نچسبیده باشه ولی اگه احیانا چسبیده بود با یه کارد بلند باریک از قالب جداش کنید. من روی کیک کمی سنگ ریختم و چندتا جلبک اضافه کردم. دور کیک هم با جلبک و یه ستاره دیگه تزئین کردم.

همینطور که ملاحظه میفرمایید دور کیک کاملا به صورت حرفه ای صاف از آب در میاد و کسی متوجه نمیشه که شما بار اولتون بوده که کیک درست کردید!! الان 2 نصفه شبه که من دارم این رو مینویسم و مخم ساعتهاست که تعطیل شده و کرکره رو کشیده پایین! پس اگه نکته ای رو جا انداختم بگید توضیح بدم....شب بخیر

Print Friendly and PDF