حلوا با تزئین گل رز

به مناسبت تاسوعا و عاشورا تصمیم گرفتم چند مدل حلوا با تزئینش رو آموزش بدم. انشالا که موفق شم و فرصت کنم اینکار رو انجام بدم. امروز حلوای آردی سنتی رو آموزش میدم البته همراه با آموزش تزئین گل رز که واسه خیلی ها یاد گرفتن طرز انجامش یک آرزوی دست نیافتنی شده!
شكر دو ليوان
آب يك ليوان
گلاب نصف ليوان
آرد گندم 2 ليوان
هل 1 ق چ
روغن


برای شروع 2 لیوان شکر با 1 لیوان آب رو میگذاریم به جوش بیاد و ½ لیوان گلاب اضافه می کنیم. بعد از یکی دو غل که جوش خورد از روی حرارت بر می داریم


2 لیوان آرد گندم سبوس دار رو روی حرارت ملایم تفت میدیم تا بوی خامیش از بین بره (من از آرد نانوایی استفاده کردم)



آرد را الک میکنیم که گلوله های ایجاد شده از بین بره (برای سایر آردها این قسمت رو حذف کنید)



روغن یا کره را اضافه کرده و آنقدر تفت می دهیم تا رنگش طلایی شود. ( با نصف لیوان شروع کنید و اگه نیاز بود کم کم روغن اضافه کنید ولی بیشتر از 1 لیوان نریزید....به قلبتون رحم کنید! حالا اضافه وزن به جهنم)


از روی حرارت بردارید و شیره را کم کم اضافه کرده خوب هم بزنید و مجدد شعله را روشن کنید ( اینکار را برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی دست و صورت انجام می دهیم. اگه مهارت دارید شعله رو خاموش نکنید)



1 ق چ هل اضافه کرده از روی حرارت برداشته و در ظرف میریزیم



تا اینجای کار ، ساختن حلوا تمام شده و می تونید نوش جان کنید.اما برای تزئین ، اگه اهلش هستید ، با من گام به گام جلو بیاید



تمام مراحل را با نصف کردن اندازه ها اینبار با آرد سفید تکرار می کنیم. نکته اینکه من اجازه ندادم رنگ حلوا تیره بشه چون می خواستم رزهای کرم-سفید داشته باشم. انتخاب رنگ با خودتونه



با استفاده از کیسه و ماسوره خامه زنی مطابق تصویر دور ظرف رو تزئین می کنیم



با حرکت دست به جلو و عقب ، موج ایجاد می کنیم



البته می تونیم با استفاده از ماسوره های مختلف دور کار رو شکوفه بزنیم .



حالا ماسوره رو عوض می کنیم و کار رو با ماسوره گلبرگ شروع می کنیم


من یک ماسوره رو روی یک بطری قرار دادم که روی کار تسلط داشته باشم. در ابتدای کار یک دور کامل دور تا درو ماسوره به عنوان غنچه حلوا می پیچیم. (با تشکر از آقای شوهر برای گرفتن عکسها)



حالا توی این ردیف باید 3 گلبرگ ایجاد کنیم. هر گلبرگ باید کمی روی گلبرگ قبل را بپوشاند. پس بعد از اتمام هر گلبرگ , بعدی را از کمی عقبتر شروع می کنیم




در اینجا من گلبرگ دوم را زدم


و گلبرگ سوم




حالا ردیف بعد را شروع می کنیم. باز با 3 گلبرگ اما اینبار بزرگتر و کشیده تر. برای انکار ماسوره را بالاتر (نزدیکتر به نوک غنچه) می گیریم.


و گلبرگ دوم



اگر بخواهیم گل بزرگتری داشته باشیم باید ماسوره را عوض کرده ، با ماسوره گلبرگ بزرگتری کار را به همین ترتیب ادامه دهیم.



به آرامی گل را بلند می کنیم. با یک تکان کوچک ماسوره را از درون رز خارج می کنیم. کمی ته رز را جمع کرده و آن را روی حلوا قرار می دهیم. به همین شکل هر تعداد رز که خواستید می تونید درست کنید





من دور رزها رو پودر پسته پاشیدم




حلوای ما آماده شد




توصیه شف : اگه می بینید که حلوا خیلی سفت شده کمی آب جوش اضافه کرده و مجددا حلوا رو روی حرارت خوب هم بزنید. اگه حلواتون خیلی شل شده و نمی تونید با ماسوره فرمش بدید، دوباره روی حرارت بذارید تا سفت تر بشه. یک حرکت "تنبل وارانه" گذاشتن حلوا توی مایکروفر هستش که خوب جواب میده!



در ضمن من مقدار شکرش رو کم کردم که خیلی شیرین نشه و به نظر خودم کم شیرین شده بود ولی در شگفتی هرچه تمامتر با اقبال عمومی روبرو شد!
پس جواب میده!
Print Friendly and PDF